Jest dostępna kamera internetowa obejmująca nasz akwen treningowy, można sprawdzić jaka jest pogoda.

Z jakiego kierunku wieje wiatr?

Wiatr

Skala Beauforta

Skala Beauforta

Jak powstaje bryza morska ?

Bryza morska powstaje na skutek różnicy temperatur pomiędzy lądem a morzem. W dzień ląd szybko nagrzewa się i osiąga o wiele wyższą temperaturę niż woda. Ciepłe powietrze znad lądu unosi się do góry. Unoszące się powietrze powoduje różnice ciśnień. Ciśnienie nad morzem podwyższa się a nad lądem obniża. Różnica ciśnień wywołuje wiatr powierzchniowy wiejący od morza w kierunku lądu zwany bryzą dzienną.

Bryza morska

Cumulonimbus tak się nazywa chmurz burzowa. Zbudowana jest z kropelek wody a w górnej części z kryształków lodu. Zawiera także duże krople wody płatki śniegu lub gradu. Występuje, jako ciężka gęsta i ciemna chmura, o dużej rozciągłości pionowej w kształcie wierzy lub góry. Chmurom tym towarzyszą silne szkwały błyskawice i przelotne silne opady deszczu. Jest to niebezpieczne szczególnie dla małych jachtów. W momencie zbliżania się chmury każdy żeglarz powinien przygotować jacht na nagłe uderzenie silnego szkwału. Najlepiej w czasie burzowej pogody nie opuszczać portu.

Poniżej rysunek przedstawia zawirowania wiatru za wyskim brzegiem

 

Zmiany wiatru

Dwa jachty płyną na lewym halsie. Linia przed dziobami jachtu jest prostopadła do kierunku wiatru i wyznacza pozycję w stosunku do wiatru, (który jacht jest bliżej wiatru?) Jeżeli znak kursowy trasy ustawiony jest pod wiatr to linia wyznacza, który jacht jest bliżej znaku. Niebieska strzałka u góry rysunku pokazuje zmiany kierunku wiatru. Przychodzi zmiana z lewej strony i w tym momencie jacht z lewej jest bliżej wiatru, następnie wiatr wraca i przychodzi zmiana z prawej strony. Po pewnym czasie jacht z prawej wykonuje zwrot i  przechodzi przed dziobem jachtu po lewej. Jacht z prawej strony wychodzi na prowadzenie.

Żeglowanie pod chmurę

Żeglujac w kierunku dużej chmury możemy sie tam spodziewać dużej zmiany wiatru

 

Efekt brzegowy polega na zmianie kierunku wiatru w poblizu brzegu

 Żeglując w kierunku brzegu częściej możemy sie spodziewać zmiany z lewej strony